Polskie wyścigi kolarskie
Popularność kolarstwa w Polsce rośnie sukcesywnie z roku na rok. Współcześni kolarze polscy już mogą pochwalić się doskonałymi wynikami na arenie międzynarodowej, tworząc przy tym historię tego sportu.
Jednodniowe polskie klasyki
Do najpopularniejszych jednodniowych wyścigów kolarskich w Polsce, należy Memoriał imienia Henryka Łasaka, który odbywa się każdego roku w sierpniu. Tylko w 2002 roku odbył się wyjątkowo we wrześniu.
Jego trasa obejmuje tereny wokół Suchej Beskidzkiej oraz pobliskich miejscowości, takich jak Zembrzyce, Śleszowice, Krzeszów, Kuków, Stryszawa, Tarnawa Górna i Tarnawa Dolna.
Memoriał im. Henryka Łasaka należy do najtrudniejszych kolarskich wyścigów w Polsce, dlatego od Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI), dostał początkowo kategorię 1.1, a obecnie posiada kategorię 1.2.
Pierwszy Memoriał odbył się w 1999 roku, a zwycięzcą był wtedy Cezary Zamana, który później zdobył złoto w tym wyścigu jeszcze dwukrotnie (2002, 2003).
Drugim popularnym jednodniowym wyścigiem polskim był nieorganizowany już Pomorski klasyk noszący również nazwy Szlakiem Kaszubskiego Pierścienia, Pekaes Pomorski Classic oraz Pomerania Tour.
W latach 2003-2010 wyścig organizowany był w lipcu na Kaszubach, w latach 2003-2008 miał formę wyścigu jednodniowego, a w latach 2009-2010 odbywał się jako wyścig etapowy Pomerania Tour.
Jego organizatorem był Lang Team, należący do Czesława Langa – polskiego kolarza torowego i szosowego, wicemistrza olimpijskiego i dwukrotnego medalisty szosowych mistrzostw świata.
Czesław Lang działał także jako organizator Tour de Pologne UCI World Tour, Tour de Pologne Amatorów, Tauron Lang Team Race oraz Skandia Maraton Lang Team.
Pomorski klasyk w latach 2003-2010 był częścią cyklu ProLiga oraz kontynentalnego cyklu wyścigowego UCI Europe Tour.
Puchar Ministra Obrony Narodowej to kolejny polski wyścig kolarski, który rozpoczyna się i kończy tego samego dnia. Oglądać go można w lecie (sierpień) w województwie mazowieckim.
Niegdyś zaliczany był do cyklu ProLiga, od 2003 roku figuruje zaś w kalendarzu wyścigów UCI, zalicza się także do cyklu UCI Europe Tour.
Organizatorem tego wyścigu jest stowarzyszenie Mazovia Team, a udział biorą w nim polscy kolarze, grupy zagraniczne, reprezentacje narodowe oraz Reprezentacja Wojska Polskiego.
Innymi polskimi klasykami są także Memoriał imienia Andrzeja Trochanowskiego oraz wyścig noszący nazwę Szlakiem walk majora Hubala.
Tour de Pologne
Jedną z najbardziej prestiżowych imprez sportowych organizowanych w Polsce, i jednocześnie jedną z najważniejszych, jest wieloetapowy wyścig szosowy Tour de Pologne.
Dopiero w 1993 roku stał się on wyścigiem, w którym biorą udział wyłącznie zawodowcy. Od 1928 do 1992 roku był bowiem określany mianem wyścigu amatorskiego.
Jego początki można datować na lata 20. XX wieku, w których to był wzorowany na Tour de France. Realny projekt organizacji wyścigu w Polsce przedstawiło Warszawskie Towarzystwo Cyklistów i dziennik „Przegląd Sportowy”. Pierwszy wyścig odbył się latem w 1928 roku i nosił nazwę Biegu Kolarskiego dookoła Polski, która była pierwszą nazwą Tour de Pologne.
Tour de Pologne należał do:
- UCI ProTour od 2005 roku
- UCI World Ranking od 2009 roku
- UCI World Tour od 2011 roku.
Trasa wyścigu zmieniała się na przestrzeni lat. Od 1999 do 2005 roku kończyła go górska trasa z metą na Orlinku i w Karpaczu, natomiast w 2008 roku droga diametralnie się zmieniła i została przeniesiona na wschód Polski, gdzie metą jest obecnie Kraków.
Dystans, jaki muszą pokonać kolarze, wynosi w chwili obecnej 1200 kilometrów, co wydaje się celem nie do zdobycia, jednak w 1953 roku zawodnicy musieli przejechać aż 2311 kilometrów, czyli prawie dwa razy więcej.
Pierwsze wyścigi Tour de Pologne były o wiele cięższe niż te dzisiejsze, kolarze musieli pokonywać dłuższe etapy (dystansy na ok. 300 metrów) i często łapali gumy na szutrowych drogach.