Dość powszechnie pokutujące przekonanie o makaronowej diecie kolarzy należałoby wreszcie upchnąć między bajki. Dieta sportowca wyczynowego to 8 tysięcy kalorii– żeby zapewnić sobie energię na tak wysokim poziomie, biedak musiałby zjadać 12 porcji makaronu dziennie!

Dieta 8000 to znacznie bardziej rozbudowane wyzwanie, choć laikom przychodzą tu na myśl głównie węglowodany, tłuszcze i kotlety. Menu kolarza musi dostarczać mu najlepszej jakości witamin z grupy B, mikroelementów i antyoksydantów. Źródłem tych ostatnich są przede wszystkim owoce i warzywa, których nie powinno zabraknąć na talerzu sportowca, który starannie buduje wysoką zdolność wysiłkową.

Trzy porcje warzyw (z czego przynajmniej jedna podana na surowo) oraz dwie porcje owoców, stworzą pancerz ochronny przeciw wolnym rodnikom. Antyoksydanty znajdziemy w jabłkach, gruszkach i cytrusach a także w owocach i warzywach zabarwionych na czerwono i pomarańczowo: czarnych porzeczkach, malinach i jeżynach, wiśniach, aronii, truskawkach, ciemnych winogronach, marchwi, burakach i pomidorach. Mówiąc porcja mamy na myśli 120 gramów, surowych, gotowanych lub w formie soków, najlepiej świeżo wyciskanych.

Soki wyciskane/tłoczone mają więcej aż o 60% vit A i 40%wit C , w stosunku do soków z sokowirówek! Mogą być samodzielną przekąską lub uzupełnieniem pełnoziarnistego śniadania (np. zastąpić nimi mleko w porannej owsiance).
W sezonie możemy sami sporządzać soki tłoczone, producenci agd zapewniają szeroki wybór wyciskarek (np. Zelmer, Philips, Hurom i inne). Dla zabieganych wygodnym rozwiązaniem zdają się czekające w lodówkach niemal każdego sklepu spożywczego – tłoczone soki jednodniowe (Marwit, Słoneczna Tłocznia, Cymes)

Piramida żywienia nie pozostawia złudzeń – każdy z nas niezależnie od aktywności fizycznej powinien zwiększyć ich udział w diecie.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PolandEnglish