Czekolada budzi tak silne emocje, że trudno je zamknąć w jednym zdaniu.
Nam najbliżej prawdy wydaje się być brytyjska autorka książek kulinarnych Nigella Wilson

„W życiu pada wiele pytań, na które czekolada przynosi odpowiedź”

Jedno z takich pytań nurtowało naukowców z londyńskiego Kingston University – skoro zawierające azotany buraki podnoszą wydolność sportowców, to czy czekolada powodując zwiększenie produkcji tlenku azotu w organizmie, zadziała podobnie? Przeprowadzono badania a ich wyniki opublikowano w Journal of the International Society of Sports Nutrition.

Sok z buraka uznawany jest za legalny doping. Zawiera azotany, które są przekształcane w tlenek azotu w organizmie, rozszerzając naczynia krwionośne i zmniejszając zużycie tlenu, co pozwala wyczynowcom osiągać lepsze wyniki. Gorzka czekolada zawiera substancję o nazwie epikatechina. To rodzaj flawonu znajdujący się w ziarnach kakaowych, który również zwiększa produkcję tlenku azotu w organizmie.

 

Badacze Kingston University przeprowadzili badanie na grupie dziewięciu kolarzy amatorów, których podzielono na dwie grupy. Grupa pierwsza zastąpiła jedną z przekąsek codziennej diety na 40g gorzkiej czekolady. Grupa druga zastąpiła przekąskę 40g białej czekolady, jako czynnik kontrolny. Efekty codziennego spożycia czekolady przez sportowców mierzono w serii testów w warunkach laboratoryjnych. Tempo pracy serca i poziomy zużycia tlenu mierzono podczas umiarkowanego wysiłku i w czasie prób wysiłkowych. Następnie po siedmiodniowej przerwie grupy przełączały typy czekolady, a po dwóch tygodniach diety ponownie poddawano sportowców próbom wysiłkowym. Wyniki badań przyniosły potwierdzenie – kolarze na diecie czekoladowej zużywali mniej tlenu podczas intensywnego wysiłku i pokonywali większe odległości niż kolarze na diecie placebo!

W całej tej czekoladowej ekscytacji należy przestrzegać tylko kilku zasad. Po pierwsze czekolada czekoladzie nierówna, większość z dostępnych składa się głównie z cukru i oleju palmowego. Czytajmy zatem składy. Należy też pamiętać, że przeciętna tabliczka czekolady waży ok 100g, zalecane dzienne spożycie to 40g minimum 60% zawartości kakao – im wyższy procent kakao tym lepiej.


Zdrową czekoladową przekąskę łatwo możemy przygotować sami, na przykład w postaci domowych puddingów. Wystarczy zblendować:

  • 2 szklanki ugotowanych płatków owsianych/jaglanych
  • 4 łyżki naturalnego kakao
  • szklankę ulubionego mleka roślinnego
  • szczyptę cynamonu
  • ksylitol do smaku

 

 

 

 

Badania nad flawanoidami w ziarnach kakaowca prowadzą ośrodki naukowe w różnych częściach świata, a ich efekty radośnie obserwują wyczynowcy zmęczeni monotonią buraczanego dopingu. Bo jak powiedział amerykański malarz John Tullis:

„Dziewięć na dziesięć pytanych osób lubi czekoladę. Dziesiąta kłamie!”

Na całe szczęście, naukowcy dają nam twarde dowody, że kłamać w kwestii czekolady nie ma sensu.

Życzymy wam wspaniałego Dnia Czekolady!

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PolandEnglish